Ambalajul

Ambalajul

In prezent nu ne putem imagina consumul fara ambalaje, acestea fac parte din viata de zi cu zi, astfel ca aproape toate bunurile ajung la consumatori ambalate. Ambalajele protejeaza produsele, asigura o manipulare mai usoara, ofera informatii importante despre produs, si nu in ultimul rand le prezinta intr-o forma cat mai atractiva.

Conceptul dezvoltarii durabile atat de bine cunoscut in prezent, se sprijina pe cei trei piloni pentru a asigura echilibru intre dezvoltarea economica, echitatea sociala si protectia mediului. Ambalajele ca produse, prin rolul pe care il au incorporeaza toate cele trei componente.  Din punct de vedere economic in lipsa ambalajelor activitatea ar fi mai putin eficienta, riscul privind igiena si siguranta alimentara ar creste, si in plus ar genera o risipa de resurse precum si o crestere importanta a cantitatii de deseuri generate, in primul rand a celor alimentare.

Este foarte importat ca de la inceput sa se sublinieze rolul principal pe care il joaca ambalajul, acela de a proteja produsul. A privi ambalajul in mod izolat este gresit. A reduce ambalajul in mod excesiv poate conduce la deteriorarea produsului, caz in care beneficiile atat economice cat si de mediu sunt cu mult depasite de pagubele generate. Pe de alta parte supraambalarea unui produs nu face decat sa genereze costuri suplimentare cu ambalarea, transportul, depozitarea , manipularea, precum si cu gestionarea acestuia cand ambalajul devine deseu. Din acest considerent, atunci cand analizam ambalajul pe intregul ciclul de viata si decidem asupra folosirii unui anumit tip de ambalaj e necesar sa existe o abordare complexa, iar alegerea indicatorilor relevanati este determinanta.

Functia ambalajului

Prin functia de protectie pe care o indeplineste ambalajul, acesta asigura o protectie mecanica pentru a prevenii deteriorarea produsului, in unele situatii actioneaza ca o bariera fata de mediul exterior prevenind astfel alterarea sau contaminarea produsului, astfel incat in toate situatiile creste durata de viata a produsului respectiv.

Fata de functia de protectie descrisa mai sus ambalajul faciliteaza manipularea acestora in faza de transport si depozitare, precum si expunere pentru vanzare.

Ambalajul are un rol important in ceea ce priveste informarea consumatorilor despre caracteristicile unui produs prin modul de identificarea a produsului, informatiile cu privire la pastrare, preparare si utilizare, modalitatea de deschidere a ambalajului si averizarile privind siguranta. Nu in ultimul rand pe ambalaj pot sa fie inscrise informatii cu privire la modul de gestionare al ambalajului cand acesta devine deseu dupa utilizarea produsului continut (Ex: dupa golire ambalajul se pliaza si se depune in containerul albastru).

In conditiile in care timpul este din ce in ce mai limitat consumatorii se orienteaza catre produse care le ofera comoditate in preparare, servire si pastrare. Gospodariile sunt diferite fata de cele care erau in urma cu cativa ani, de regula numarul membrilor dintr-o gospodarie este mai redus ceea ce face necesar ca portionarea produselor sa fie adaptata acestor noi conditii.

Pe o piata competitivita promovarea produselor este determinanta iar ambalajul joaca un rol decisiv in multe situatii prin mesajele promotinale si de promovarea a marcii. Pe ambalaj sunt descrise produsele, consumatorul gaseste informatii privind ingredientele, caracteristicile si beneficiile produsului

Clasificarea ambalajelor

Ambalajul primar sau ambalajul de vanzare este ambalaj conceput si realizat pentru a îndeplini functia de unitate de vânzare, pentru utilizatorul final sau consumator, în punctul de achizitie.

Ambalajul secundar sau ambalajul grupat sau supra-ambalajul este ambalajul conceput pentru a constitui la punctul de achizitie o grupare a unui numar de unitati de vânzare, indiferent daca acesta este vândut ca atare catre utilizator sau consumatorul final ori daca el serveste numai ca mijloc de umplere a rafturilor în punctul de vânzare; el poate fi separat de produs fara a afecta caracteristicile produsului.

Ambalaj tertiar sau ambalajul de transport este ambalajul conceput pentru a usura manipularea si transportul unui numar de unitati de vânzare sau ambalaje grupate, în scopul prevenirii deteriorarii în timpul manipularii ori transportului.

Proiectarea ambalajului

Cel mai important factor in alegerea unui ambalaj sau sistem de ambalare trebuie sa-l constituie asigurarea securitatii produsului, iar ambalajul trebuie privit in ansamblu prin prisma produsului ambalat. Identificarea unui sistem optim de ambalare presupune o abordare sistematica astfel incat sa se evite supraamabalarea, dar in acelasi timp sa sa asigure protectia marfurilor.

Un ambalaj mai usor nu este neaparat un ambalaj mai bun.

La proiectarea unui ambalaj se tine seama de functia pe care acesta trebuie sa o indeplineasca si de ansamblul produs – ambalaj. Ambalajul joaca un rol foarte important in comercializarea produsului si din acest considerent este adesea dificil sa gasim echilibru optim intre exigentele de marketing care impun creativitate si considerentele de mediu. Un ambalaj, prin forma sa, poate identifica o marca. Din perspectiva protectiei mediului un ambalaj trebuie sa fie proiectat in mod rezonabil pentru a facilita transportul si manipularea si in plus trebuie sa asigure o protectie corespunzatoare produsului.

Printr-un design nou un ambalaj poate contribui atat la reinventarea unui produs cat si la reducerea impactului asupra mediului. Din punct de vedere economic in multe cazuri solutionarea unor aspecte de mediu conduce si la beneficii economice din perspectiva faptului ca gestionarea problemelor de mediu implica de regula costuri importante.